آمريكا پايگاه نظامي 34ميليون دلاري خود را در استان هلمند افغانستان تخريب مي كند
راشا تودي راشا تودي

 
كابل – نظاميان آمريكايي، پايگاه نظامي 34 ميليون دلاري را كه امسال كار ساخت آن در استان هلمند در زميني به وسعت 20 هزار متر مربع به پايان رسيد، پيش از ترك افغانستان تخريب مي كنند.
 
 رسانه هاي افغانستان از جمله خبرگزاري بخدي روز پنج شنبه به نقل از منابع خبري غربي اعلام كردند كه نظاميان آمريكايي قصد دارند پايگاه نظامي خود را در استان هلمند كه در زميني به مساحت 20 هزار متر مربع بنا شده و كار ساخت آن امسال (ميلادي) به پايان رسيد، پيش از ترك افغانستان تخريب كنند.
بر اساس اين گزارشها به نقل از خبرگزاري روسي راشا تودي اين پايگاه قرار بود به عنوان بزرگترين پايگاه نظاميان امريكا در افغانستان، مورد استفاده قرار گيرد.
در اين گزارشها تاكيد شده است در حاليكه آمريكا در انتظار امضاي پيمان امنيتي با افغانستان است، پنتاگون اعلام كرده است كه بايد تصميم بگيرد كه اين مجموعه را به دولت افغانستان واگذار نمايد و يا آنرا تخريب كند.
در همين حال راشا تودي به نقل از يك ژنرال آمريكايي تاكيد كرده است كه اين پايگاه تخريب خواهد شد.
بر اساس گزارشها در سال 2009 وزارت دفاع امريكا و برخي از مقامهاي ارشد نظامي در ايالت كاروليناي جنوبي آمريكا دستور ساخت اين پايگاه نظامي دو طبقه را براي استقرار نظاميان نيروي دريايي امريكا در كمپ ليترنك در استان هلمند صادر كردند.
گزارشها حاكي است جان سوپكو بازرس ويژه امريكا درامور ساخت و ساز در افغانستان، در نامه اي خطاب به چاك هيگل وزير دفاع امريكا اين پايگاه را باكيفيت خوانده ولي تأكيد كرده است كه براي ساخت اين مكان ميليون ها دلار حيف و ميل شده است.
پيش از اين نيز بسياري از اعضاي دولت و مردم افغانستان تخريب و انهدام تجهيزات و تاسيسات نظاميان غربي از جمله نظاميان آمريكايي را در افغانستان پيش از ترك اين كشور نشانه اي از عدم صداقت آمريكا و غرب در پشتيباني و حمايت از نظاميان افغان دانستند و تاكيد كردند غرب علاقه مند به قدرتمند شدن نظاميان افغان نيست.
شماري از نظاميان آمريكايي و غربي چندي قبل، پيش از خروج از افغانستان برخي تجهيزات و تاسيسات خود را منهدم كردند كه اين اقدام با اعتراض مجلس، دولت و مردم افغانستان مواجه شد.





July 11th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی